Adventure of Jayangrana Pewayangan Sasak Sebagai Ide Perancangan Karakter Tokoh Visual Game Platfrom
DOI:
https://doi.org/10.30812/sasak.v3i2.1750Keywords:
Game, Platformer, sasak puppetAbstract
The Sasak puppet character as the idea for designing a visual platform game entitled Adventure Of Jayangrana is based on the desire to introduce the Sasak wayang art in the form of games to the younger generation. With this design, it is hoped that the younger generation can get to know the Sasak puppet characters and motivate the younger generation to preserve traditional arts, especially Sasak puppetry as an effort to develop a Sasak culture in contemporary media. The characters in the Sasak puppets are packaged in a contemporary form by adopting them into the form of a platform game visual design entitled Adventure Of Jayangrana. The results of this game's visual concept design are character design, layout design, character animation, and background design.
Keyword: Game, Platformer, Sasak puppet
References
[2] F. Meralda, “Penerapan Karakteristik Wayang Punakawan Terhadap Bentuk Perancangan Convention Center Di Surakarta,†Agorajurnal Penelit. Dan Karya Ilm. Arsit. Usakti, Vol. 17, No. 1, 2021, Doi: 10.25105/Agora.V17i01.7489.
[3] F. Saptodewo, “Perancangan Karakter Wayang Tetuka Untuk Lanjutan Cerita Saat Keluar Dari Kawah Candradimuka,†J. Desain, Vol. 4, No. 01, P. 29, 2016, Doi: 10.30998/Jurnaldesain.V4i01.850.
[4] P. H. Hartono, “Perancangan Interactive Motion Graphic Tentang Wayang Beber Sebagai Sarana Pengenalan Budaya,†Mavis J. Desain Komun. Vis., Vol. 1, No. 1, Pp. 32–41, 2019, Doi: 10.32664/Mavis.V1i1.276.
[5] G. Setiawan1, “Wayang Klithik Robot,†Wayang Nusant. J. Puppetry, Vol. 2, No. 1, Pp. 40–47, 2019, Doi: 10.24821/Wayang.V2i1.3000.
[6] S. Kasim, “Bentuk Wayang Menak Sasak Di Lombok Tengah,†J. Sangkareang Mataram, Vol. 4, 2018.
[7] A. Valentina, H. Tando, And R. Regina, “Perancangan Ilustrasi Wayang Potehi Untuk Aplikasi Ke Media Promosi,†J. Bakti Masy. Indones., Vol. 2, No. 1, 2019, Doi: 10.24912/Jbmi.V2i1.4333.
[8] Wahono, R.S. 2009. Antara Game, Pendidikan Dan Hp (Game Mobile Learning Sebagai Wacanapendidikan. Https://M-Edukasi.Kemdikbud.Go.Id/Medukasi/?M1=Artikel&Kd=3 (Akses 12 Agustus 2021)
[9] Andrian Bima Praoso Judul Perancangan Visual Grafis Bergenre Platformer Tentang Pewayangan Baratayudha Sebagai Media Pembelajaran Budaya Untuk Anak Usia 13-14 Tahun. (Stikom Surabaya) Pada Tahun 2019
[10] Kasim,2019. Struktualisme Dan Semiotik Wayang Sasak, Mataram : Jurnal Sangkarang
[11] Kasim,2019. Bentuk Tokoh Umar Maya Pada Wayang Sasak, Mataram : Jurnal Sasak Desain Komunikasi Visual Universitas Bumigora
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
Most read articles by the same author(s)
- Muhammad Arfa, Nyoman Budi subudiarta, Bayu Aji Pamungkas, Haryono Haryono, Membangun Brand Kerajinan Gerabah sebagai preservasi Eksistensi Budaya , Jurnal SASAK : Desain Visual dan Komunikasi: Vol. 6 No. 1 (2024): SASAK
- Muhammad Arfa, Fatimatuzzahra Fatimatuzzahra, Peran BUMDesa dan LPM Batu Kumbung Dalam Membranding Desa Wisata , Jurnal SASAK : Desain Visual dan Komunikasi: Vol. 3 No. 1 (2021): SASAK
- Sunardy Kasim, Bentuk Tokoh Umar Maya Pada Wayang Sasak , Jurnal SASAK : Desain Visual dan Komunikasi: Vol. 1 No. 2 (2019): SASAK
- Rizkillah Lestiannina, Sunardy Kasim, Perancangan Buku Resep Masakan dan Jajanan Tradisional Khas Tana’ Taliang , Jurnal SASAK : Desain Visual dan Komunikasi: Vol. 2 No. 2 (2020): SASAK
- Hairani Hairani, Muhammad Zulkarnaen Haris, Muhammad Arfa, Muhammad Innuddin, Aplikasi Pembelajaran Percakapan Bahasa Arab dan Inggris Berbasis Android , Jurnal SASAK : Desain Visual dan Komunikasi: Vol. 4 No. 1 (2022): SASAK
- Benyamin Regi, Muhammad Arfa, Peran Media Animasi dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemula Siswa Kelas 1 Inpres Wolomarang , Jurnal SASAK : Desain Visual dan Komunikasi: Vol. 4 No. 1 (2022): SASAK
- Miyarta yasa, Christofer Satria, Muhammad Arfa, Efektifitas Promosi Bank Sulselbar Melalui Film Aman Bos , Jurnal SASAK : Desain Visual dan Komunikasi: Vol. 4 No. 2 (2022): SASAK