Pengaruh Variety Seeking dan Packaging terhadap Brand Switching Studi Konsumen Natasha Skincare di Bandar Lampung

  • Dwi Apriliani UIN Raden Intan Lampung
  • A Zuliansyah UIN Raden Intan Lampung
  • Vicky F Sanjaya UIN Raden Intan Lampung
Keywords: brand switching, packaging, variety seeking

Abstract

This study uses a quantitative approach. The research was conducted on Natasha skincare consumers in Bandar Lampung. The research sample amounted to 100 respondents using non-probability sampling technique, namely purposive sampling. Collecting data through the distribution of questionnaires. The data analysis method in this study uses partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) with SmartPLS3 software for data processing. The results show that the hypothesis is supported, namely that there is a positive and significant effect between variety seeking (X1) on brand switching (Y) on Natasha skincare consumers in Bandar Lampung. This is evidenced by the original sample (O) 0.438 T-statistic value 4.553 > 1.96 and P-Values ​​0.000 < 0.05, and there is a positive and significant effect between packaging (X2) on brand switching (Y) with an original sample value (O) of 0.343, a T-Statistic value of 3.197 > 1.96 and a P-Values ​​of 0.001 < 0.05. Based on R2, which is 0.464 or 46.4%, which means that variety seeking and packaging are able to explain the variability of the brand switching construct by 46.4%, and the remaining 54.6% is influenced by other factors not examined in this study. variety seeking and packaging for brand switching on Natasha skincare consumers in Bandar Lampung.

References

Ariani, Y. P. (2014). Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Perpindahan Merek Dengan Reference Griup Sebagai Variabel Moderating (Studi kasus pada pengguna provider Indosat M3 di Kota Semarang). Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, 13(2), 189–210.
Asmoningsih, R. (2015). Pengaruh dari Identity terhadap Brand Value, Satisfcation, Trust dan Brand Loyalty. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Jasa, 8(2), 87–100.
Indriyani, A. R., & Pasharibu, Y. (2020). Pengaruh Mencari Variasi, Ketidakpuasan Konsumen, Harga dan eWOM Terhadap Perpindahan Merek (Studi Pada Pengguna Smartphone Samsung Galaxy Series yang Berpindah ke iPhone). Jurnal Ekobis Dewantara, 3(2), 17–27.
Jannah, M. (2018). Pengaruh Ketidakpuasan Konsumen dan Iklan Pesaing serta Perilaku Mencari Variasi terhadap Perilaku Perpindahan Merek pada Konsumen Shampo Sunsilk di Samarinda. Jurnal Ilmu Manajemen Mulawarnan, 3(4), 1–24.
Kapojos, J. R. (2017). Faktor Perilaku Perpindahan Merek (Brand Switching) : Studi Pada Pegawai Pengguna Telepon Seluler Merek Samsung Di Kantor Bupati Minahasa Tondano. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 5(4), 481–502.
Kotler dan Keller. (2017). Manajemen Pemasaran, Edisi 12, Jilid 1, PT.Indeks,. Jakarta. In e – Jurnal Riset Manajemen.
Lestari, M., Kurniari, D., & Fitrianti, W. (2020). Perpindahan Merek (Brand Swithcing Behavior) pada Air Minum Dalam Kemasan di Kota Pontianak. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, XIX(3), 126–133.
Lestira, T., Warganegara, P., & Alviyani, D. (2020). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Klinik Kecantikan Puspita Cabang Kotabumi. Jurnal Manajemen Dan Bisnis (JMB), 1(2), 26–33.
Purnama, N. I., Siswadi, Y., & Mujiatun, S. (2021). Model Perilaku Brand Switching Konsumen Dalam Pembelian Produk Otomotif. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 22(2), 151–163. https://doi.org/10.30596/jimb.v22i2.7305
Septiani, S., & Purwanti, R. S. (2020). Pengaruh Ketidakpuasan Konsumen Dan Variety Seeking Terhadap Brand Switching (Suatu Studi Pada Konsumen Toko Elin Kosmetik Yang Berpindah Dari Sariayu Ke Wardah). Business Management And Entrepreurship Journal, 2(September), 67–81.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung:Alfabeta. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.Bandung:Alfabeta. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Sulistyo, B. A., & Maftukhah, I. (2016). Analisis Pengaruh Perpindahan Merek Melalui Harga, Iklan, dan Ketidakpuasan Konsumen. Management Analysis Journal, 5(2), 96–103.
Sunyoto, D. (2012). Dasar-Dasar Manajemen Pemasaran (Konsep, Strategi dan Kasus). Yogyakarta: CAPS.
Swastha, B., & Handoko, T. H. (2012). Manajemen Pemasaran: Analisa Perilaku Konsumen. Yogyakarta: BPFE UGM.
Syauki, W. R., & Amalia Avina, D. A. (2020). Persepsi dan Preferensi Penggunaan Skincare pada Perempuan Milenial dalam Perspektif Komunikasi Pemasaran. Jurnal Manajemen Komunikasi, 4(2), 42. https://doi.org/10.24198/jmk.v4i2.25719
Tjiptono, & Fandy. (2015). Strategi Pemasaran (Edisi 4). Yogyakarta: Penertbit Andi.
Wahyuni, D., & Kurniawati, T. (2018). Pengaruh Price Discount, Bonus Pack, Dan Variety Seeking Terhadap Brand Switching Susu Anlene Ke Merek Lain Di Foodmart Basko Grand Mall Padang. Jurnal Ecogen, 1(2), 416. https://doi.org/10.24036/jmpe.v1i2.4763
Widyasari, S., Gupta, R. K., Khan, D., Banerjee, S., Putra, Y. S., Saras Miranda Putri, Y. dan R. C. S. C. S., … Indriastuti, H. (2021). Analisis Brand Switching Pada Online Marketplace Shopee Oleh Generasi Z. Trikonomika, 20(1), 299–307. Retrieved from https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00005871_112410.pdf%0Ahttps://journal.unpas.ac.id/index.php/trikonomika/article/view/3853
Yunita, D., & Rosa, A. (2016). Pengaruh Mencari Variasi, Ketidakpuasan Dan Ketidak Tersediaan Produk Terhadap Perpindahan Merek. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Sriwijaya, 14(4), 539–558. https://doi.org/10.29259/jmbs.v14i4.4518
Published
2022-01-10
Section
Article