Pengaruh Inovasi dan Kreativitas terhadap Kepuasan Konsumen pada UKM Dina Kelurahan Ntobo

  • Yeni Afriyani Muhajirin
  • Muhajirin Muhajirin Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
Keywords: creativity, customer satisfaction, innovation

Abstract

This study aims to determine the effect of innovation and creativity on consumer satisfaction at UKM Dina, Ntobo Village. The approach used in this research is to use an associative approach. The population in this study amounted to 100 people with a sample of 100 consumers. The sampling technique used was incidental sampling, the data collection techniques used were observation, questionnaires, and literature study. Data analysis techniques used are validity and reliability tests, classical assumption tests, multiple linear regression analysis, correlation coefficient, determination coefficient, T test, and F test by using the Statistical Product and Service Solution (SPSS) version 20 program. It shows that innovation has a partial effect on consumer satisfaction at UKM Dina, Ntobo Village, creativity has partial effect on consumer satisfaction at UKM Dina, Ntobo Village, innovation and creativity simultaneously affects consumer satisfaction at UKM Dina, Ntobo Village.

References

Abdullah, F. (2015). Pengaruh Kreativitas Dan Inovasi Terhadap Keberhasilan Usaha Pada Usaha Tauko Medan.
Aditi, B. (2018). Pengaruh Inovasi Dan Kreativitas Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Umkm Di Kota Medan. Jumant, 7(1), 1–9.
Ardani, S. I., & Wati, R. D. S. (2019). Peran Kepuasan Pelanggan Dalam Memediasi Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi Pada Konsumen Warunk Upnormal). E-Jurnal Manajemen, 8(12), 7177–7195.
E., V. F., & Mukaram, M. (2020). Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi pada Road Cafe Steak & Pasta Bandung. In: Prosiding IndustrialResearchWorkhshopand National Seminar, 11(1), 969–976.
Ernawati, S., & Kurniati, U. (2020). Pengaruh Kreatifitas Produk Dan Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Di Steak House Noodles. Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 4(1), 112–119.
Fandy, T. (2015). Strategi Pemasaran Jasa. CV. Andi.
Ferninand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen (5th ed.). Badan penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Badan penerbit Universitas Diponegoro.
Hadiyanti, E. (2011). Kreativitas dan Inovasi berpengaruh terhadap Kewirausahaan Usaha Kecil. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, Vol. 13 No, 8–16.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Erlangga.
Kotler, Phillip. (2005). Manajer Pemasaran , Manajemen Pemasaran (1st ed.). Prenhallindo.
Mulyadi, W., E., T. R., & Widjaja, A. E. (2016). Pengaruh Inovasi, Kreativitas, Dan Kepuasan Konsumen Terhadap Keunggulan Kompetitif : Sebuah Studi Kasus. Informasi In Prosiding Seminar Nasional InovasiDan Teknologi, 1610–1615.
N., R. M. (2019). Pengaruh Kreativitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Peserta Bpjs Ketenagakerjaan Cabang Pematangsiantar. JEEKP (Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Kebijakan Publik), 1(1), 31–39.
Sentra Kerajinan Bambu Mangkubumi Kota Tasikmalaya. (n.d.). Jurnal Ilmiah Adbis Administrasi Bisnis, 3(2), 19–34.
Sudaryanto, R., & R. R. Wijayanti. (2014). . : Pusat Kebijakan Ekonomi BKF Jakarta Kemenkeu.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. PT. Alfabet.
Sukarmen, P., A. R, S., & Wulandari, D. (2015). Analisis Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Keunggulan Bersaing Sebagai Variabel Intervening Pada Produk Gula Pasir Sebelas (Gupalas) Pabrik Gula Sembro Ptp Nusantara Xi (Persero). Jurnal Ekonomi Akuntansi Dan Manajemen, 12(2), 64–79.
Suryana, & Dkk. (2003). Kewirausahaan : pedoman praktis, kiat dan proses menuju sukses. Salemba Empat.
W., N. M. K. (2019). Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Niat Pembelian Ulang Dimediasi Oleh Kepuasan Konsumen. E-Jurnal Manajemen, 8(8), 4983–5006.
Zimmerer, T. W., & Scarborough, N. M. (2008). Kewirausahaan dan Manajemen Usaha kecil. Salemba Empat.
Published
2021-07-03
Section
Article