Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Citra Merek terhadap Kepuasan Pelanggan Jasa Transportasi Online Grab
Abstract
This study aims to analyze the effect of service quality, price, and brand image on customer satisfaction with the services of the Gra,b online motorcycle taxi application. The sample in this study was 109 users of transportation services from online motorcycle taxis Grab using the purposive sampling method. Furthermore, the data were analyzed using multiple linear regression to determine the relationship between the variables of service quality, price and brand image on customer satisfaction. The results of research data analysis show that the price variable, brand image partially has a positive and significant effect on customer satisfaction for Grab's online transportation services, while service quality partially has no significant effect on customer satisfaction for Grab's online transportation services.
References
B. Alexander, D. (2014). Analisa Pengaruh Citra Merek (Brand Image) dan Kepercayaan Merek (Brand Trust) Terhadap Loyalitas Merek (Brand Loyalty) ADES PT. Ades Alfindo Putra Setia. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 2(1), 1–9.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariete. In Badan Penerbit Universitas Dipenegoro.
Gofur, A. (2019). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN HARGA TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 37–44. https://doi.org/10.36226/jrmb.v4i1.240
Hasan, A. (2013). Marketing dan Kasus-kasus Pilihan. Yogyakarta: CAPS.
Hildayanti, S. K., Marnisah, L., & ... (2018). Pengaruh Nilai, Kualitas Pelayanan dan Komitmen Organisasi Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada PT. Asuransi Kresna Mitra Tbk Cabang Palembang. Jurnal Ilmiah Ekonomi …, 9(1), 61–70. Retrieved from http://ejournal.uigm.ac.id/index.php/EGMK/article/view/463
Kotler dan Keller. (2017). Manajemen Pemasaran, Edisi 12, Jilid 1, PT.Indeks,. Jakarta. In e – Jurnal Riset Manajemen.
Lydia Setiono. (2012). Engaruh Variabel Trust, Perceived Value, Brand Attitude Dan Customer Satisfaction Terhadap Customer Loyalty Pelanggan McDonalds Drive Thru Di Surabaya. Journal Widya Mandala Catholic University Surabaya.
Mulyapradana, A., & Lazulfa, A. I. (2018). Tata Kelola Administrasi untuk Meningkatkan Kualitas Pelayanan Administrasi di PT . BAM. Institusi Politeknik Ganseha Medan, 1, 14–24. Retrieved from https://www.jurnal.polgan.ac.id/index.php/juripol/article/download/86/51
Muttaqin, M. Z., & Kartini, I. A. N. (2020). Pengaruh Persepsi Harga, Citra Merek Dan Promosi Terhadap Keputusan Konsumen Dalam Memilih Jasa Gojek Di Kecamatan Taman Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Manajemen, 5(2), 1–16.
Rivai, N. L., Tahir, A., & Asnawi, M. A. (2018). Pelanggan Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor ( Sepeda Motor ) Pada Kantor Samsat Kota Gorontalo. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 28–36.
Sangadji, E. M., & Sopiah. (2013). Perilaku Konsumen : Pendekatan Praktis Disertai Himpunan Jurnal Penelitian. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Sekaran, U., Roger, B., & Yon, K. M. (2017). Metode Penelitian untuk Bisnis: Pendekatan Pengembangan-Keahlian. Jakarta: Salemba.
Setiowaty, T. R., & Winarningsih. (2017). Pengaruh Harga, Kualitas Pelayanan dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Kampoeng Steak Ketintang Surabaya. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 6(April), 1–16. Retrieved from http://eprints.upnyk.ac.id/21084/
Shartanto, D., Djatnika, T., Ruhadi, & Triyuni, N. N. (2017). Ritel Pengelolaan dan Pemasaran. Bandung: Alfabeta.
Simon, K. (2016). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Surya Nalendra Sejahtera Tours & Travel. Journal Of Management, 1(3), 15–26.
Sondakh, C. (2015). Kualitas Layanan, Citra Merek Dan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Nasabah Dan Loyalitas Nasabah Tabungan (Studi Pada Nasabah Taplus BNI Cabang Manado). Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 3(1), 19–32.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung:Alfabeta. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.Bandung:Alfabeta. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa - Prinsip, Penerapan, dan Penelitiab. Bandung: Penerbit Andi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.