Modeling The Types of Online Learning Media Using Multiple Linear Regression Analysis

  • Isma Muthahharah STKIP Pembangunan Indonesia Makassar
  • Inayanti Fatwa STKIP Pembangunan Indonesia
Keywords: Linear Regression, Whats App Group, Google Classroom, Zoom, Youtube

Abstract

The research objective is to model the types of learning media Whats App Group, Google Classroom,
Zoom and YouTube with multiple linear regression analysis. Multiple linear regression analysis is a
linear regression model with one continuous variable and k (two or more) independent variables. This
type of research is quantitative research that can model several types of online learning. The object
of study in this research is STKIP Pembangunan Indonesia students with a sample of 25 people. The
source of data comes from primary data by giving questionnaires to students. Based on the results
of the analysis, the type of online learning model obtained is = 70, 376 + 0, 357x1 + 0, 322x2
0, 279x1 0, 321x2 + ε with a contribution of 21.2%. From the resulting regression model, the best
learning models or those often used by Lecturers at STKIP development are WhatsApp Group and
Google Classroom. In addition to multiple linear regression analysis, other methods can also be used
to model types of online learning media with the addition of media such as LMS Moodle, Edmodo and
others.

References

Ali Sadikin, A. H. (2019). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Indonesian Journal of Islamic Education, 6(2):187–
192.
Fatty Faiqah, Muh. Nadjib, A. S. A. (2015). Youtube Sebagai Sarana Komunitas Makassarvidgram. Komunikasi Kareba, 16(1):28–
42.
Gunawan, I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Daring Peserta Didik Selama Pandemi Covid-19 Melalui Pemanfaatan Fitur Aplikasi
Zoom di SD Negeri 77 Palembang. Inovasi Sekolah Dasar, 7(2):152–163.
Handayani, T., Khasanah, H. N., and Yoshinta, R. (2020). Pendampingan Belajar Di Rumah Bagi Siswa Sekolah Dasar Terdampak
Covid-19. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1):107.
Harlan, J. (2018). Analisis Regresi Linear. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9):1–119.
Herliandry, L. D., Nurhasanah, Suban, M. E., and Heru, K. (2020). Transformasi Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-
19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1):65–70.
Kristina, M., Sari, R. N., and Nagara, E. S. (2020). Model Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid 19 Di
Provinsi Lampung. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2):200.
Kurniasari, A., Pribowo, F. S. P., and Putra, D. A. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (Bdr) Selama
Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(3):1–8.
Mona, M., Kekenusa, J., and Prang, J. (2015). Penggunaan Regresi Linear Berganda untuk Menganalisis Pendapatan Petani Kelapa.
Studi Kasus: Petani Kelapa Di Desa Beo, Kecamatan Beo Kabupaten Talaud. Jurnal Matematika dan Aplikasi, 4(2):196.
Monica, J. and Fitriawati, D. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Zoom Sebagai Media Pembelajaran Online Pada Mahasiswa
Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Communio : Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi, 9(2):1630–1640.
Pirantika, A. Purwanti, R. (2017). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Dengan Metode Problem Basic Learning (PBL) Pada
Mata Pelajaran Tune UP Motor Bensin Siswa Kelas XI di SMK Insan Cendekia Turi Sleman Tahun 2015/2016. Universitas
Nusantara PGRI Kediri, 01(1):1–7.
Prajana, A., Ilmiah, P., Fauzi, A. A. R., Studi, P., Komunikasi, I., Komunikasi, F., Informatika, D. A. N., Surakarta, U. M., Buchenscheit, A., Konings, B., Neubert, A., Schaub, F., Schneider, M., Kargl, F., Putri, N. E., Iskandar, D., Anwar, N., Riadi, I., Junaida, ¨
D. S., . . . , and Zuliarso, E. (2018). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp dalam Media Pembelajaran di UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(2):3.
Susilawati, S. and Supriyatno, T. (2020). Online Learning Through WhatsApp Group in Improving Learning Motivation in the Era
and Post Pandemic COVID -19. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(6):852.
Sutisna, A. and Triyono, M. B. (2016). The Learning Effectiveness of the Students in Smk 2 Negeri Wonosari Gunung Kidul
Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 23(2):111.
Zailani, A. U., Agung, A., Agung, N., Sholihin, S., and Samsoni, S. (2020). Sosialisasi Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Online Akibat Dampak Pandemic Covid 19 Di Smpit Al-Mustofa. Jurnal Pusat Pengabdian Kepada Masyarakat,
4(2):23.
Zhafira, N. H., Ertika, Y., and Chairiyaton (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Daring Sebagai Sarana Pembelajaran
Selama Masa Karantina Covid-19. Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen, 4:37–45.
Published
2021-11-10
How to Cite
[1]
I. Muthahharah and I. Fatwa, “Modeling The Types of Online Learning Media Using Multiple Linear Regression Analysis”, Jurnal Varian, vol. 5, no. 1, pp. 39 - 46, Nov. 2021.
Section
Articles