Peran Pendidikan dalam Tantangan Era Revolusi Industri 4.0 menuju Era Revolusi Industri 5.0

  • Bidari Andaru Widhi Universitas Bumigora https://orcid.org/0009-0005-5000-2981
  • Dyah Susilowati Universitas Bumigora
  • Anthony Anggrawan Universitas Bumigora
  • Helna Wardhana Universitas Bumigora
  • Christofer Satria Universitas Bumigora
  • Titik Ceriyani Miswaty Universitas Bumigora
Keywords: Education, Socialization, industry 4.0, industry 5.0

Abstract

The objectives of this activity are: to provide an understanding of the assumptive of education in facing the era of the industrial revolution 4.0 towards the era of the industrial revolution 5.0 for children in an effort to prevent early marriage and to build parental commitment to guide and monitor the use of gadgets for children in Dusun Salut Kendal, Desa Salut, Kecamatan Kayangan, North Lombok. This socialization activity is a collaboration between the Mataram Non-Governmental Organization (NGO) Selaksa Sejahtera Foundation (YASERA) and Bumigora University. The target of this devotion of people is around the Dusun Salut Kendal amount 40 people out of the planned 70 people which will be carried out in a day. The method of implementing this service is socialization which is the form of a workshop. Methods of socialization delivery of presentation and discussion techniques. The results of the implementation of Community Service show that the level of understanding of participants is more aware of the use of gadgets and the internet in facing the 4.0 industrial revolution era towards the 5.0 industrial revolution era for children in an effort to prevent early marriage.

References

Anandari, A. A., & Afriyanto, D. (n.d.). Urgensi Sikap Toleransi Umat Beragama dalam Transformasi Masyarakat Era Society 5.0 Perspektif Islam. IN RIGHT: Jurnal Agama Dan Hak Azazi Manusia, 11(1), 69–89.
Andriyani, W., Sacipto, R., Susanto, D., Vidiati, C., Kurniawan, R., Nugrahani, R. A. G., & others. (2023). Technology, Law And Society. Tohar Media.
Anggraini, T., & Maulidya, E. N. (2020). Dampak paparan pornografi pada anak usia dini. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 45–55.
Bahri, S. (2022). Konsep Pendidikan Karakter Anak dalam Keluarga di Era Pasca Pandemi. Jurnal Pendidikan Tembusai, 6(1), 425–435.
Baiti, N. (2021). Perkembangan anak melejitkan potensi anak sejak dini. guepedia.
Deotama, F. H., & Lestari, G. D. (n.d.). HUBUNGAN ANTARA TINGKAT PENGGUNAAN GADGET DENGAN PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK DI PG/TK ASA CENDEKIA PEPE, KEC. SEDATI, KAB. SIDOARJO.
Dewi, P. K., & Budiana, N. (2018). Media pembelajaran bahasa: aplikasi teori belajar dan strategi pengoptimalan pembelajaran. books.google.com. https://books.google.com/books?hl=en%5C&lr=%5C&id=ONqFDwAAQBAJ%5C&oi=fnd%5C&pg=PR5%5C&dq=media+pembelajaran+teknik+informasi%5C&ots=UbGxQ9Lpn9%5C&sig=d8AgHaO60YyV0Q-p9K0jDwlrY0U
Fonna, N. (2019). Pengembangan revolusi industri 4.0 dalam berbagai bidang. Guepedia.
Gazali, E. (2018). Pesantren di antara generasi alfa dan tantangan dunia pendidikan era revolusi industri 4.0. OASIS: Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 2(2), 94–109.
Hadinata, A. B., Mumtaz, M., & Ginting, M. I. A. (2023). Sosialisasi Ancaman Bahaya Narkolema Kepada Masyarakat Desa Padang Cermin Kecamatan Kuala Kabupaten Langkat. Maslahah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 21–31.
Hamil, D., Nikah, D., & Pemuda, R. (2023). STRATEGI PEMBINAAN WARGA GEREJA DALAM PENGANTISIPASITIF DINI HAMIL DILUAR NIKAH REMAJA PEMUDA Lena. Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaria, 2(2), 11822–11839. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu
Haqqi, H., & Wijayati, H. (2019). Revolusi industri 4.0 di tengah society 5.0: sebuah integrasi ruang, terobosan teknologi, dan transformasi kehidupan di era disruptif. Anak Hebat Indonesia.
Hendarsyah, D. (2019). E-commerce di era industri 4.0 dan society 5.0. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2), 171–184.
Hidayah, A., & Syahrani, S. (2022). Internal Quality Assurance System Of Education In Financing Standards and Assessment Standards. Indonesian Journal of Education (INJOE), 3(2), 291–300. https://doi.org/10.54443/injoe.v3i2.35
Iriyani, S. A., Pd, S. I., Pd, M., Hadi, H. S., Pd, S., Pd, M., Pd, S., Pd, M., Nova, E., Patty, S., Si, S., Pd, M., Kom, M., & Pd, M. (2023). FILSAFAT PENDIDIKAN (Edisi 1). Uwais Inspirasi Indonesia.
Khairi, A., Kohar, S., Widodo, H. K., Ghufron, M. A., Kamalludin, I., Prasetya, D., Prabowo, D. S., Setiawan, S., Syukron, A. A., & Anggraeni, D. (2022). Teknologi Pembelajaran: Konsep dan Pengembangannya di Era Society 5.0. Penerbit NEM.
Kharlie, A. T., & others. (2019). Peran keluarga dalam ketahanan dan konsepsi revolusi mental perspektif alquran. LPTQ Provinsi Banten.
Kirani, A. P., & Najicha, F. U. (2022). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pedoman dalam Menghadapi Era Society 5.0 Mendatang. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 767–773. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.2391
Lase, D. (2019). Pendidikan di era revolusi industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 12(2), 28–43.
LUGINA, M. M. (2011). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM FILM INDONESIA Studi Kasus: Analisis Framing Terhadap Film Alangkah Lucunya Negeri Ini. UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Muali, C. (2017). Rasionalitas Konsepsi Budaya Nusantara Dalam Menggagas Pendidikan Karakter Bangsa Multikultural. Jurnal Islam Nusantara, 1(1), 105. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v1i1.64
Patty, E. N. S., Samidjo, S., & Sumadi, S. (2017). Pengaruh Pengalaman Guru Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 1(1), 29–39. https://doi.org/10.53395/jes.v1i1.8
Pohan, A. E. (2020). Konsep pembelajaran daring berbasis pendekatan ilmiah. Penerbit CV. Sarnu Untung.
Puspita, Y., Fitriani, Y., Astuti, S., & Novianti, S. (2020). Selamat tinggal revolusi industri 4.0, selamat datang revolusi industri 5.0. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Riskiono, S. D., Susanto, T., & ... (2020). Augmented reality sebagai Media Pembelajaran Hewan Purbakala. Krea-TIF: Jurnal Teknik …. https://scholar.archive.org/work/vfignwl6jncw5ec5g3taeyjg54/access/wayback/http://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/krea-tif/article/download/3369/1958
Sahertian, N. L., Ming, D., Istinatun, H. N., & Sirait, J. R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Jerrold E KEM Di SMP Hanuru. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 1(2), 161–186.
Sarah, S., Si, S. P., Fuadi, T. M., Hadiati, S., Aswita, D., & Saputra, S. (2021). Menjadi Pendidik Profesional Di Era Revolusi Industri 4.0. Penerbit K-Media.
Setiawan, E., & Susanty, M. (2022). Sosialisasi Perlindungan Anak dari Konten Pornografi. TERANG, 5(1), 15–21.
Sofiasyari, I., Atmaja, H., & Suhandini, P. (2019). Pentingnya pendidikan karakter pada siswa sekolah dasar di era 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 2(1), 734–743. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/365
Suzana, Y., Jayanto, I., & Farm, S. (2021). Teori belajar \& pembelajaran. Literasi Nusantara.
Ulfah, M., & others. (2020). DIGITAL PARENTING: Bagaimana Orang Tua Melindungi Anak-anak dari Bahaya Digital? Edu Publisher.
Utara, P. K. L. (2023). Tabel Data Kependudukan berdasar Populasi Per Wilayah. Https://Salut.Lombokutarakab.Go.Id/First/Wilayah. https://salut.lombokutarakab.go.id/first/wilayah
Wicaksono, A. R., Winarno, W. W., & ... (2015). Perancangan dan implementasi e-learning pendukung project based learning. … Teknologi Informasi Dan …. https://www.academia.edu/download/37179169/S52_CAMRED-Perancangan_Dan_Implementasi__E-Learning_Pendukung_Project_Based_Learning.pdf
Wijaya, A. (2022). Modal sosial masyarakat digital (studi kasus pada peningkatan popularitas youtuber milenial di kota makassar)= ABSTRACT Social Capital of Digital Community: A Case Study on the Increase of Popularity of Millennial YouTubers in Makassar City. Universitas Hasanuddin.
Published
2023-07-17