Implementasi Rangkaian LED dan DC Water Pump pada Miniatur Taman sebagai Media Belejar untuk Siswa Difabel

  • Sirojul Hadi Universitas Bumigora
  • Anthony Anggrawan Universitas Bumigora
  • M Najmul Fadli Universitas Bumigora
  • Kurniadin Abd Latif Universitas Bumigora
  • Muhammad Zulfikri Universitas Bumigora
  • Tomi Trisujaka Universitas Bumigora
  • Rini Anggriani Universitas Bumigora
Keywords: DC water pump, media belajar, miniatur taman, rangkaian LED, siswa difabel

Abstract

Students with disabilities are special students who have equal opportunities to be independent and able to develop themselves. Through learning and increasing creativity and innovation, students with disabilities will be able to compete and contribute to progress and development of self-ability in the community environment. The rapid development of technology requires children to learn from an early age. The first step to foster children's interest in learning about technology is to create technology-based learning media. Therefore community service is carried out with the aim that students with disabilities can learn about technology and can create a work that is used as a medium for learning about technology. The PkM method used is the experimental method. The result of the PkM that has been implemented is that students can enthusiastically learn about technology such as making led circuits and water pump circuits. Six deaf students were able to successfully make LED circuits and water pump circuits for a miniature garden.

References

Eliskar, Y., Rustam, & Fauzi, H. (2022). Pelatihan Pengenalan Teknologi Virtual Reality untuk Guru SLB-B. Prosiding COSECANT : Community Service and Engagement Seminar, 2(2), 1–4.
Ependi, U., & Sopiah, N. (2015). Pemanfaatan Teknologi Berbasis Android Sebagai Media Belajar Matematika Anak Sekolah Dasar. Ilmiah MATRIK, 17 No 2(3), 109–122.
Fahroje Pane, F., Hikmarika, H., Dwijayanti, S., Yusup, M., Bhakti, D., & Suprapto, Y. (2019). Sistem Pengendalian Water Pump Untuk Mengatur Tinggi Level Air Dengan Algoritma Pid Pada Plant Water Treatment. Seminar Nasional AVoER XI, 23–24.
Fauza, N. (2021). Rancang Bangun Prototipe Detektor Hujan Sederhana Berbasis Raindrop Sensor Menggunakan Buzzer Dan Led. Jurnal Kumparan Fisika, 4(3), 163–168. https://doi.org/10.33369/jkf.4.3.163-168
Hadi, S., Soraya, S., Dewi, P., Marzuki, K., Rady Putra, L. G., & Yunika, R. P. (2020). Pengenalan Teknologi Sensor Cahaya untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. ADMA : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 33–40. https://doi.org/10.30812/adma.v1i1.818
Kapitang, F., Lutfio, M. I., Wijaya, M. I., Azizah, Y. L., & Husna, D. (2023). Penggunaan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan, 32(1), 121–128.
M, H., B.A, P., & P, K. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Eksperimen. Proceeding Biology Education …, 16(1), 139–145. https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/38412
Muammar, M., & Suhartina, S. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Minat Belajar Akidah Akhlak. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 176–188. https://doi.org/10.35905/kur.v11i2.728
Ratu, H., Negara, P., Riska, K., Kurniawati, A., & Mandailina, V. (2019). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Media Belajar Berbasis Android Menggunakan MIT APP Inventor. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 2(2), 42–45.
Saputro, J. H., Sukmadi, T., & Karnoto. (2013). Analisa Penggunaan Lampu LED Pada Penerangan Dalam Rumah. UNDIP Tembalang, Semarang, 1–7.
Sari, A. M. P., Safitri, J. N., & Fitriyanti, S. (2022). Penggunaan Media Belajar Berbasis Teknologi Internet Dalam Mendukung Belajar Anak Dirumah. Jurnal Literasi, Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 11–22.
Published
2023-07-17