Strategi Pengembangan Keterampilan Teknologi Informasi Bagi Siswa SMK Terpadu ALTA Kabupaten Semarang

  • Andik Prakasa Hadi Universitas Sains dan Teknologi Komputer
  • Maya Utami Dewi Universitas Sains dan Teknologi Komputer
  • Siswanto Siswanto Universitas Sains dan Teknologi Komputer
  • Wreda Agung Kuncoro Universitas Sains dan Teknologi Komputer
  • Agustinus Budi Santoso Universitas Sains dan Teknologi Komputer
  • Priyadi Priyadi Universitas Sains dan Teknologi Komputer
  • Tri Imaliya Universitas Sains dan Teknologi Komputer
Keywords: Branding, Google My Business, Google trends, SMKT Alta

Abstract

The development of knowledge in information technology significantly influences student learning, especially in entrepreneurship subjects, thus making various digital-based learning methods develop rapidly. Starting from the idea of a team of University of Science and Computer Technology (STEKOM) lecturers providing training to Alta Integrated Vocational High School students in Semarang Regency, which aims to increase competence in the field of information technology. The material is related to branding, google my business and google trends. Lecture methods and direct practice are used in this training activity with the concept of community service. The stages of this training consist of Registration, Activity, Output, and Evaluation. It is hoped that in the future this kind of activity can be held regularly and continuously.

References

Aima, Z., Yunita, A., & Febriana, R. (2023). Pelatihan Membuat Soal Matematika Secara Daring Menggunakan Aplikasi Kahoot. ADMA : Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(2), 185–194. https://doi.org/10.30812/adma.v3i2.2487
Anggriani, R., Anggrawan, A., Dasriani, G. A., Sidharta, R. B. F. I., Awanta, D., & Gunawan, J. S. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Omset Penjualan Jajanan Lokal UMKM di Kota Mataram. ADMA : Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 149–156. https://doi.org/10.30812/adma.v3i1.2120
Ariyani, D., Riono, S. B., & Sucipto, H. (2022). Pelatihan Branding Equity untuk Membangun Brand Image pada Pelaku UMKM di Desa Ciawi dalam Meningkatkan Daya Jual. KREATIF: Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 2(3), 100–106. https://doi.org/10.55606/kreatif.v2i3.493
Merdekawati, A., Kurniawan, A., Leidiyana, H., Ghazali, A., & Waryono, W. (2021). Pelatihan Google Bisnisku Untuk Meningkatkan Pemasaran Pada Karang Taruna Tunas Mandiri Desa Sukaharja. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 66–70. https://doi.org/10.54259/pakmas.v1i2.72
Puspita, Y., & Novarisa, G. (2020). Peningkatan Promosi Dan Pengelola Objek Wisata Melalui Pelatihan GMB (Google My Business) di Kampung Wisata Sanjai Bukittinggi. Jurnal Hilirisasi IPTEKS, 3(3), 239–249.
Rahardian, R. L., & Maricar, M. A. (2022). Implementasi Google Trends dan Pelatihan Penggunaan Youtube Pada Ganesha Creative Studio. Widyabhakti Jurnal Ilmiah Populer, 4(2), 6–11.
Rohmadi, M., Zaini, A., Sari, D. P., Maghfiroh, E., Humairo, N., Sari, N. F., Rahmaningsih, T., Rohman, T. A., & Maulana, S. C. (2022). Sosial Media Sebagai Alternatif Pemasaran UMKM Selama Pandemi Covid-19 di Palangka Raya. Jurnal Penamas, 6(1), 29–36.
Syafitri, W., & Costaner, L. (2019). Pelatihan Branding Sekolah Pada Sosial Media di SMP IT Madani. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 158–166. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v3i1.2804
Thoyyibah, T., Haryono, W., & Hardi, T. (2022). Pelatihan Dan Pemanfaatan Fitur Google Business Untuk Promosi Lokasi Usaha Dan Menaikan Target Pemasaran Produk Umkm Warga Desa Dangdang, Kec. Cisauk Kab. Tangerang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Intimas (Jurnal INTIMAS): Inovasi Teknologi Informasi Dan Komputer Untuk Masyarakat, 2(2), 38–45. https://doi.org/10.35315/intimas.v2i2.8985
Zusrony, E., Kuncoro, W. A., & Jaelani, J. (2022). Strategi Dunia Usaha dan Bisnis Dalam Era New Normal. Jurnal Komunitas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 4(2), 119–123.
Published
2023-07-17